fredag 29 februari 2008

Uppgiven

Lilla M kan vakna upp till 10 ggr per natt, men somnar om "gott" med lite hjälp med napp-i-stoppning. Detta tär mer och mer på hans föräldrar och situationen börjar sakta men säkert närma sig status "ohållbart".

Dessa är de lösningar som jag kan komma på:
Alternativ 1) Ta bort nappen. Till slut glömmer han den
Alternativ 2) Låt honom ha nappen men hjälp honom inte att sätta i den, till slut lär han sig att göra det även i sömnen
Alternativ 3) Fortsätt "som vanligt". Förr eller senare löser det sig (hur många har sett en 10-åring med napp? Nej just det.)

Jag VILL inte behöva köra någon skrikmetod. Alla mår dåligt av det, vi testade ju Alternativ 1 med detta resultat. Det vill jag inte göra om. Alternativ 2 lär nog också innebära en hel del skrik och gråt så den undviker jag gärna. Och trean känns ju som jag skrev ovan ohållbar.

Jag slutade att amma i förvissning om att nätterna därefter skulle funka. Jag stod ut med en hel del skrik och gråt i början, vilket då var ok för att jag såg "belöningen" i att få sova hela nätter igen. Jag orkar inte gå igenom det där igen. Sömnbrist kombinerat med gråtstress kombinerat med "hur värdelös är inte jag som förälder som låter lillkillen gråta" kombinerat med oundvikliga bråk med maken.

Jag har fått nog. Jag vill att det ska funka av sig självt. När blir det bättre?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förr eller senare lär de sig ju stoppa in nappen själva men jag väntar fortfarande på att min son som är 2 1/2 ska lära sig. Han kan ju men ropar ändå på mig från sitt rum för att göra det. Dottern som är nio månader och sover precis bredvid mig har stoppat in nappen själv i månader. Slutsats: tjejer är smartare? Eller? Nej, allvarligt, kanske en napphållare som du sätter fast på pyjamasen? Och ge det sedan ett par nätter så kanske det går lättare för honom att hitta nappen?

Jasmin sa...

Ja det kanske är värt att testa napphållare. Jag är ju lite rädd för stryprisken, även om den är liten. Vaknar din son ofta för att få hjälp med nappen?

Anonym sa...

Napphållaren är för kort för strypning, min dotters är bara 15 cm eller så... Japp, sonen kan vakna upp till fyra gånger per natt, särskillt om han är sjuk eller så. Ibland hör vi ingenting alls dock på en hel natt. Det blev lite bättre när vi satte upp en sån där självhäftande badrumskrok på spjälsängen och hängde upp en extranapp där men nu har han en annan säng så nu springer vi fram o tillbaka igen.

Anonym sa...

Fyra gånger är ju bättre än tio gånger dock ;)

Jasmin sa...

Ja, det blir nog snarare 4 ggr än 10 i vanliga fall, 10 i extrema fall. Men tyvärr sällan färre än 4.

Vi har massor av nappar i sängen. Han kan stoppa i dom i munnen, men när han är sömndrucken så skriker han bara - inte ens om jag stoppar en napp i handen på honom kommer han för sig att stoppa in den i munnen. Men jag är övertygad om att han lär sig detta snart.

Men nu ska jag testa både napphållare och badrumskrok!