söndag 27 januari 2008

Nappeländet

Jag trodde att Ms sömn äntligen hade normaliserat sig. Men. På vår resa över julen återintroducerade vi napp för att lilla M skulle kunna sova på planet. Förut har vi varit tvugna att ta bort den för att han kan väcka oss 4-5 ggr per natt bara för att han inte kan somna utan nappen. Och nu är vi där igen. Hur kunde vi vara så dumma?

Den nya avvänjningskuren påbörjades i fredags. Det var ok på kvällen, han protesterade naturligtvis men somnade. Dock vaknade han i vanlig ordning och ville ha napp, och blev naturligtvis skitförbannad när han inte fick det. Illtjöt högt. Länge. Flera gånger. I en bok som bland annat behandlar ämnet att sluta nattamma, står det att "bebisen kan bli mycket förnärmad". Så kan man ju också säga, men det ger ju inte riktigt en rättvis bild av den arga bebisen som vi har haft att göra med denna helg.

Så nu är min man och jag helt slut. Det enda som får oss att inte ge upp är det taskiga i att påbörja en sån här grej och sen ge upp, då har ju sonen haft det jobbigt utan anledning. Måtte han glömma nappeländed snart.

3 kommentarer:

Mitt liv -precis som på film sa...

Jag förstår att ni använde nappen på resan! Det hade jag också gjort. Tänk vad barn lägger till med vanor snabbt! Det enda är som du säger att inte ge upp, men det är ju lättare sagt än gjort när man blir uttröttad. Jag håller tummarna för att det går bra!

Solkatten sa...

Ja du, den där jäkla nappen har jag svurit över många gånger. Lyckligtvis verkar sonen vara mindre beroende av den nu, och kan faktiskt somna om utan. Ibland.

Jasmin sa...

Vi gav upp :-(
Igår fick han nappen igen. Det blev så mycket gråt att vi bedömde att det var lättare att försöka lära honom att stoppa in den själv än att få honom att glömma nappen.

Så min käre man satte ihop en napp-tutorial (hans ord *sötnos*) som går ut på att varje gång lilla M läggs visar vi tydligt vart napparna ligger, sen får M själv stoppa in den. Ibland kompletterar vi med lek: Var är nappen? Där! Vi har bara kört en natt, och då vaknade busfröt inte alls! Han var väl så trött efter tre nätter med mycket skrik stackarn. Men vi håller ändå tummarna för att detta är början på en ny trend....

Den spännande fortsättningen följer...