fredag 22 februari 2008

Vilket namn?

Jag och mannen delar lika på förädraledigheten. För så måste det vara om det någonsin ska bli jämnlikt på arbetsmarknaden.

Jag behöll mitt efternamn när vi gifte oss.

Lilla M fick mitt efternamn. Det fanns många orsaker, vi vägde fram och tillbaks men tillslut så lutade det mer åt mitt efternamn. Och jag var nöjd med det.

MEN när jag berättar för folk om Lilla Ms efternamn ser alla förvirrade ut. Va? Varför då? Den outtalade frågan hänger i luften: finns det några tveksamheter kring faderskapet?
Det är samma människor som tycker att det är "skitbra" att vi delar lika på ledigheten. Och som tycker att jag "självklart" ska behålla mitt efternamn. Vad tycker ni som läser här? Vad skickar valet av efternamn för signal egentligen?

Jag struntar för egen del i vad andra tycker. Det finns inga som helst tveksamheter om faderskapet. Men när Lilla M går i skolan, kan detta komma att ligga honom i fatet då? Det vill jag inte. Då byter jag hellre namn på honom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju jättekonstigt att folk skulle reagera och tro något sådant. Om ni inte hade varit gifta hade han väl fått ditt efternamn, eller hur?

Anonym sa...

En konstig grej att reagera på tycker jag, så borde det inte vara. Numera verkar det ju ganska vanligt att man gör lite hur som helst med namnet. Flera män jag känner har tagit kvinnans namn när de gift sig och flera andra har hittat på ett alldeles eget efternamn när de gift sig.

Mitt liv -precis som på film sa...

Jag tycker också att det är konstigt att folk reagerar. Det spelar väl ingen roll vilket namn man väljer. Vi lever ju i ett modernt samhälle. Tänk att folk bara orkar lägga ner energi på att bry sig om sådana saker. Har de inget bättre för sig?!?!?! Jag blir så trött :-). Välj det som känns bäst för er! Strunta i vad andra tycker. Kram!

Anonym sa...

Misstänker att man kan få kommentarer hur man än gör. Jag behöll mitt efternamn men barnen har makens. Många har undrat varför, då min man har världens längsta o krångligaste persiska namn :) och många tror att de kommer få svårt att få jobb o s v. Brukar svara att då får de väl ändra efternamn och att det var viktigare för min man att de hade hans namn. Och nåns efternamn måste ju ungarna ha och ni har väl löst det så att det passar er! Tror ingen kommer reagera i skolan!

Jasmin sa...

Jag håller med er alla om att det är konstigt. De som har uttalat sig är nog mer konservativa än vad vi egentligen har trott. Slutsats: nu struntar vi i dem och slutar oroa oss för att Lilla M skulle retas i skolan.