fredag 23 maj 2008

Trist vecka

Denna vecka har kvasten gått på mitt jobb. Tre fick sparken, eller 50% om man väljer att se det så (då räknar jag inte med mig själv och andra som har slutat nyligen). På en i vanliga fall mansdominerad arbetsplats var det bara tjejer som fick stanna. Eller, om man väljer att se det så, folk med administrativa uppgifter och en nyanställd som inte har hunnit börja jobba än fick stanna. Så troligtvis, om jag inte skulle flytta så hade jag också fått gå, trots mitt kön. Eftersom jag fyllde år i onsdags, samma dag som beskedet kom, så hade ju det varit extra roligt, eller hur. Skönt att sitta på läktaren, säger jag bara.

Så har har det gått till:
Vecka 1 - vi informeras om att det finns goda och dåliga nyheter. De dåliga är att tre slutar - jag och två till som går till andra jobb. De goda nyheterna är att en ny nordisk strategi ska implementeras vilket innebär att vår avdelning kommer att lyda under ett systerkontor i Norden.

Vecka 2 - de kommer från systerkontoret i Norden till oss och berättar om sig själva samt träffar alla i enrum. Folk blir upprörda, särskilt de som har jobbat här i flera år - ska man på intervju för att få behålla sitt jobb? Personalavdelningen tvingar till sig ett möte med dem då de ryktesvägen har hört att något är på gång.

Vecka 3 - ingen inforamtion.
Vecka 4 - ingen information.
Vecka 5 - ingen information. Vid det här laget har naturligtvis ryktesspridningen kommit igång ordentligt. Det sades att hela avdelningen skulle få gå. Det sades att endast ett par skulle få vara kvar. Det sades att man skulle lägga ner hela avdelningen. Men varje måndag så gjorde vi morgonmöten och gick igenom vår (krympande) projektlista som om inget hänt. Tre personer säger upp sig och går till andra jobb.

Vecka 6 (denna vecka) - rykten på måndagen att de från systerkontoret skulle komma på onsdag. OBS att DE inte själva meddelar oss någonting alls. På onsdagen kommer de, allt är över på en halvtimme. Ingen motivering eller förklaring till sina beslut. Ingen vet vad nästa steg är. Och vi får inte lov att berätta något för kollegor på andra avdelningar. Nu sitter de som är kvar och samlar upp spillrorna.

Men den kan säkert bli jättebra den här nya nordiska strategin.

Inga kommentarer: