söndag 16 mars 2008

Utmaning: Bästa rådet

Marresmamma efterlyser de bästa tipsen som vi har fått gällande bebis. Här kommer mitt:

När Lilla M var 3-4 veckor gammal var jag förbi på min mans jobb med M. En av mannens kollegor har tre barn och jag frågade henne skämtsamt vad hon hade för tips. Och det hon sa var enkelt men genialiskt: Barn kan faktiskt somna själva.

Samma natt vaggade jag Lilla M efter amning. efter 10 minuter när han nästan somnat ryckte han till och var plötsligt klarvaken igen. Ytterligare 10 minuters vaggande och samma sak hände. Desperat efter att få sova så lade jag ner honom i hans säng vaken. Jag trodde väl egentligen inte att det skulle fungera men kände att jag var tvungen och testa. Och tänk, han protesterade inte! I alla fall inte förrän nästa amning.

Sen dess har jag alltid lagt ner honom direkt efter amning. Det är klart att han har protesterat någon gång, men för det mesta somnade han lugnt själv. Och jag vann nog i snitt 30 - 50 minuters sömn per natt, hårdvaluta för nyblivna mammor! Och framför allt: läggning har (nästan) aldrig varit några problem.

Jag ställer frågan vidare: Vilket är det bästa råd eller tips ni fått/läst/hört om bebisar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett bästa råd vet jag inte om jag fått, men jag har ett par stycken på lager :-).

1. Att stryka barnet på pannan ner över näsroten för att lugna och få barnet att somna. Nästricket kalalr min syrra det :-).

2. Att lägga flera nappar i sängen, så slipper man springa upp när barnet tappar ut nappen. De hittar då snart en ny.

Vad kul att du lärt lilla M att klappa händerna. Jag försöker lära William att klappa händerna och vinka, men det går inte än så länge. Han är helt upptagen med att stå upp och öva på balansen :-).

Hoppas allt är bra! Kram!

Anonym sa...

Bra råd och så sant så sant. Det är ju otroligt jobbigt att behöva arbeta för att barnen ska somna, funkar liksom aldrig i längden...