onsdag 22 oktober 2008

Mentalt och fysiskt

Han borjar sakta bli modigare, min lilla kille. Numer aker han ruschkana sjalv. Han har borjat klattra pa allt. Trots att han ibland gor sig illa sa ar han vips framme och forsoker igen. Igar tvekade han inte att mata en get! Jag inser att detta inte ar sa revolutionerande for nagon som snart ar 19 manader, men hittills har Lilla M varit en liten forsiktig kille (jag undviker att anvanda ordet fegis, det far man ju inte saga om sina barn!).

Han ar valdigt verbal och jag har sett det som att han fokuserar pa mental utveckling just nu hellre an det fysiska. Bade mannen och jag var tills idag stolta over att han (med liiite hjalp pa traven) kan rakna till 10. Da fick vi hora pa ett dagis som vi tittar pa att "most children at 18 months will be able to count to 20, but they don't really understand the meaning of the numbers".

Eeeh, oj. Enda andledningen till att han kan rakna till 10 ar att han alskar boken Lar dig rakna med Barbapapa. Vi far val hitta en bok som gar langre an till 10. Eller ga med min magkansla att nej, det kan inte vara ratt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Äsch, det är ju så dom lär sig. Böcker är underbart, där kan de lära sig de mesta om de har intresse för det. Min son älskar 'en liten skär och alla små brokiga', Stina Wirsens böcker och har genom dessa lärt sig färger, siffror och bokstäver (osså utvecklar det ju språket). Sen kan man ju spinna vidare på detta när man har tdi, t ex så vill min son gärna att jag ska rita siffror åt honom när han ritar (helst gröna åttor). På dagis säger de att han är sååå före! Superbra! Tycker att din son är väldigt duktig som kan räkna så bra redan!