fredag 13 juni 2008

Ett nej borde vara ett nej

Lilla M älskar när hela familjen är tillsammans. Han tittar på oss och säger mamma och pappa och strålar. Och kramar än den ena, än den andra. Myspojke!

Bara minuter senare kan han skaka febrilt på huvudet när jag erbjuder pussar. En gång har han till och med viftat med ett finger för att markera nej, en ny lärdom från boken "Max kaka" där mamman säger till vovven att den inte får ta Max kaka. Jag har använt fingret ibland när Lilla M är på eluttagen, vilket brukar belönas med ett stormförtjust leende, så jag trodde inte att han förstod vad jag menade. Men nu vet jag att det är klart att han gör, han väljer dock att inte följa min instruktion.

Men det är klart, jag kunde ju inte låta bli att pussa honom ändå när han hötte med fingret, han var ju såååå söt! Så då är det väl inte lätt att lära sig innebörden av "nej". Skärpning mamma.

Inga kommentarer: